za. feb 27th, 2021

Een Nederlandse uitdrukking “angst is een slechte raadgever” is in de huidige situatie een waar feit. Door alle berichtgevingen, de chaos in het wereld gebeuren, de onzekerheden in de maatschappij geven een grote mate van onveiligheid weer wat resulteert in een continue gevoel van angst.

Maar wat doet angst fysiologisch nu eigenlijk en waarom is dat schadelijk voor de gezondheid als dat chronisch wordt?

Het menselijk lichaam (het lijf maar ook de hersenen/de geest) reageert op prikkels van buitenaf – dat heet “perceptie”. Dat doen wij door onze zintuigen zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Die perceptie wordt door ons lichaam en brein geïnterpreteerd – deze interpretatie zorgt voor een reactie zowel intern als extern.

Bij “angst” registreert het lichaam een onveilige situatie en dan komt het primaire systeem in actie “fight-flight-hide”. Je lijf en brein willen zo snel mogelijk van deze stressor weg en een nieuwe veilige omgeving vinden voor de nodige balans en harmonie. Het lichaam gebruikt daar onder andere adrenaline voor.

Omdat het lichaam al zijn energie inzet om die actie direct te doen, zet het andere broodnodige systemen op een laag pitje, zo ook je immuunsysteem, je spijsvertering en je systeem die ervoor zorgt dat je kan groeien en bloeien. Sterker nog, recentelijk wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die in constante, chronische, stress leven tonen verschijnselen van afbraak – je prefrontal cortex waar je denken vandaan komt krimpt, de cellen sterven af, waardoor het vermogen om helder te denken sterk afneemt. Daarnaast is je immuunsysteem niet optimaal actief waardoor ziektes makkelijk kunnen doordringen (zoals corona).

Neem daarbij het gebruik van mondkapjes, wat een enorme verzameling is van bacteriën en virussen (meestal onschadelijk maar ook schadelijk bij langdurig gebruik) en een verstoring geeft van de zuurstof opname en CO2 afgifte waardoor het lichaam nog een extra sensatie ervaart van stress / angst nl. een bepaalde mate van adem tekort.

Al deze stressoren zorgen voor een neerwaartse spiraal en draagt bij aan verder negatief denken.

Kun je er wat aan doen of mee doen? Absoluut. De kracht van je denken, je overtuiging, je beleving en positieve emoties kunnen je lichaam en geest uitstekend ondersteunen om deze stressor buiten de deur te houden, sterker nog het draagt op die manier bij aan creativiteit en helder denken om de huidige situatie op een juiste manier te verwerken / te verdragen.

Hoe doe je dat nu? Qigong en meditatie zijn daarbij de sleutel. Wetenschappelijk onderzoek heeft recent aangetoond dat meditatie de hersenen in de theta fase brengen en dat is de fase waar het lichaam zichzelf kan herstellen. Door middel van de ademhalingsoefeningen en visualisatie oefeningen (Qigong) breng je optimaal zuurstof in het lichaam, verlaag je de adrenaline en versterk je het immuunsysteem en de spijsvertering (ook deels immuunsysteem).

Met andere woorden er zijn methoden die je je eigen kracht en vermogen teruggeven om er zelf op een positieve juiste wijze af te komen van de effecten van angst en ook om op een juiste wijze met angst om te kunnen gaan. Angst op zichzelf is geen slechte emotie maar nuttig maar moet zeker niet te lang duren. Onze huidige maatschappij en de mensheid in het algemeen geven allen op dit moment chronisch aanleiding tot stress en angst.

Door ronald